zaterdag 28 juli 2007

zon zon zon en nog eens zon!!

Bedankt voor jullie reactie's, oma leest ze erg graag!!! Ze wil het liefst dat ik iedere dag ga kijken of jullie iets hebben laten weten en dan moet ik ook effe wat schrijven voor d'r zussen. Maar goed, ik heb ook vakantie dus om de paar dagen lijkt me wel genoeg!

Volgens mij was ik bij de donderdag gebleven, de dag dat we erg vroeg op moesten, rond half 7 omdat we een hele boel dingen wilde gaan bezichtigen. We hebben zelf ontbijt gemaakt want om het personeel nu zo vroeg te laten komen vonden we ook een beetje te gek worden. Jaya stond om 8 uur op de stoep met een "grote" auto zodat we allemaal goed konden zitten.

De eerste stop waren de Git-Git watervallen. We waren erg vroeg, waardoor de meeste winkeltjes langs het 350 meter lange pad (lees tredes en hobbels en bobbels) nog dicht waren en ons dus ook niet stoorde met hun koopwaar. De watervallen waren mooi, aantal leuke foto's gemaakt en toen weer het pad terug genomen. HIer en daar waren wel al winkeltjes aan het openen dus werden we meteen aangesproken. Oma wil maar al te graag kletsen en vriendelijk zijn, alleen dat zorgt er voor dat we nog langer opgehouden worden door verkopers! Toch hebben we wat dingetjes gekocht, voornamelijk houtsnijwerk. Bijna bovenaan hebben we wat gedronken in een klein cafeetje! HIer heeft oma een heerlijke ijscappuccino gedronken, ze knapte er helemaal van op. HIer ook verse vanille gekocht, ruikt heerlijk!

Goed eenmaal in de auto hebben we een klein stukje gereden waarna we bij het apenbos zijn gestopt. De apen waren erg brutaal, maar opzich niet gevaarlijk, omdat het hier niet zo touristisch is en ze dus nog niet verpest zijn. Andre, John en Linda gingen de apen koekjes voeren, en de apen pakte deze gewoon uit hun handen. Linda dacht slim te zijn en brak een stukje van het koekje af en hield de rest in haar andere hand, maar ja dat aapje was veel slimmer met de ene hand pakte hij het stukje dat hij van linda kreeg aangeboden, met het andere handje de rest van het koekje uit linda's andere hand!

We moesten de auto weer in om naar het Bratan meer te gaan, dit meer heeft een tempel in het water. Hele touristisch plek, maar oma heeft er wel haar geliefde bali tasjes gevonden en meteen maar 5 gekocht! Bij de tempel was een grote tuin, waar we heerlijk door gewandeld zijn. IN de tempel waren ook ceremonies bezig, maar die mochten we niet storen.

Na het Bratan meer zijn we gaan eten bij de koffiebranderij. Hier was een mooi restaurant in de bergen met een uitzicht tot aan de Bali zee. We hebben hier heerlijk gegeten, ik pannekoek, die heel zoet rook en erg lekker was. Oma, mama en Linda hadden kipsandwich en papa, Andre en John aten sate. De sate werd erg leuk geserveerd op mini bbq, die we nu erg graag wilen kopen maar dat kan alleen in het zuiden, dus hopen we dat we tijd hebben wanneer we naar het vliegveld gaan. Na het eten zijn we nog door de koffiebranderij gelopen, alleen niemand was aan het werk. Jaya had zijn telefoon geladen in het restaurant en toen we dus al weer zo'n 5 minuten aan het rijden waren, kwam hij er achter dat hij deze had laten liggen. Dus konden we weer terug, voor ons geen probleem, we hebben vakantie, maaar hij heeft wel 10 keer sorry en bedankt gezegd dat we terug konden rijden voor de telefoon.

Onderweg zijn we nog gestopt bij de twee andere grote meren van Bali, het Buyan meer en het Tambelingen meer. Hier konden we van boven af mooie foto's maken voordat we doorreden naar de warm water bronnen. Hier wilde Andre in eerste instantie gaan zwemmen, maar toen ik hem uitgelegd had dat dit niet zo heel hygienisch was, (denk aan wat mensen in een bubbelbad doen in het zwembad, maar dat dit nooit schoon gemaakt wordt) vond het het een minder goed idee, dus bleef het bij rond kijken en foto's maken. Voordat je bij de bronnen bent, moet je natuurlijk weer door een straatje dat vol staat met kraampjes en vrouwen die maar al te graag verkopen, deze zijn echt heel opdringerig maar dan ook HEEL opdringering. Oma wil ieder kind wel iets geven, maar ja dan heb je zo 10 kinderen om je heen. De kinderen hebben ze aangeleerd om zielig, drammerig en brutaal te zijn tegen touristen, want die hebben tenslotte geld! Oma moeten dan ook de hele tijd in de gaten gehouden worden, dat ze niet weer een horde kinderen of verkopers achter zich aan heeft lopen.

Na de bronnen eindelijk onze laatste stop, het boedisten klooster. Heel mooi, maar na zo'n warme vermoeiende dag zijn de vele trappen toch echt wel heel zwaar. Oma wilde eigenlijk niet meer naar boven, maar Jaya heeft haar goed ondersteund op de trappen. Nu moet je weten dat de traptredes in bali niet het zelfde zijn als in nederland, ze zijn veel hoger, of als je naar beneden loopt veel dieper! Dat maakt het lastig en vermoeiend, dus beenspieren hebben we goed geweekt deze dag! Omdat het een klooster is mochten we niet zonder sarong naar binnen. De mannen knoopte in eerste instantie de sarong als vrouwen om, gelukkig was jaya daar om ze even goed te knopen, wel een apart gezicht zo die mannen in lange rokken!! Het klooster had verschillenden huisjes waar je kon mediteren, in een zaal hebben we dan ook met z'n alle op een kussentje op de grond "gemediteerd" Oma bleef op de stoel zitten, anders kon ze niet meer overeind. Alle huisje waren bezet met druk houtsnijwerk en helemaal boven aan was een grote gras vlakte met tempel en een vijver. Maar ja eenmaal boven, moet je ook weer helemaal naar beneden dus mama en ik zijn met oma vooruit gelopen omdat we niet meer zo snel waren. Toen wij beneden waren, kwam de rest ook al naar beneden, maar ja die waren een stuk fitter ;)

Het laaste stuk van de rit naar huis ging door het armere gedeelte van Bali. Dan zie je toch wel verschil met de plekken waar meer touristen komen. De straatjes zijn nog smaller dan we gewend waren en om het helemaal compleet te maken waren er ook nog groepen met jongeren aan het oefenen voor een mars die hier binnen kort is van 45 km. Het was wel mooi om te zien hoe dat die groepen liepen en hoe dat ze op het fluit signaal bij elkaar invoegde, hierdoor konden we er met de auto net langs!

Thuis zijn Andre en John meteen in het zwembad gedoken, gelukkig had het Juni (kokkin) weer voor een heerlijke maaltijd klaar gemaakt. Iedereen was lekker moe, dan is het toch wel heeel erg makkelijk en luxe dat je niets zelf hoeft te doen. Het is dan ook erg makkelijk dat ze eigenlijk alles hapklaar snijden, dus alleen nog maar aan je vork priken en kauwen!! Iedereen lag dan ook betijds in bed.

Vrijdag heben we niet zo heel veel gedaan, zijn even boodschappen gaan doen omdat Juni een boodschappen lijstje had gemaakt. Ze had voor het ontbijt pannekoeken gemaakt omdat iedereen wel heel erg graag zo'n pannekoek wilde hebben. Ze smaakte heerlijk!! De rest van de dag een beetje schelpen op het strand gezocht, gezwommen, en in de zon gelegen. Oma traint haar hersen veel met strepen en let goed op of dat niemand in de zon per ongelijk verkaait of dat wanneer de jongens aan het snorkelen zijn in de zee, ze niet verdrinken. Ze zit ook graag op het trapje bij het strand waar ze veel te vaak verkopers aanspreekt, omdat ze haar allemaal oma noemen en ze dat zo leuk vindt. Vervolgens kunnen wij naar het poortje om die verkopers weg te sturen!!

's avonds wilde de mannen wel eens warme friet, maar omdat we dachten dat Juni ons niet begrepen had vroegen we het nog eens aan Jan (eigenaar) Juni wil graag dat we allemaal tegelijk aan tafel kunnen, waardoor ze de borden klaar zet in de keuken, wat dan al begint af te koelen natuurlijk. Ook maakt zij al porties, waardoor we allemaal 1 bord krijgen (tja je moet wat te zeuren hebben he ;)) voor de meeste is het genoeg maar de mannen lusten meestal nog wel wat dus. Jan heeft toen besloten dat hij wel eens even zou laten zien (en meteen leren voor de volgende keer aan het personeel) hoe je nederlandse friet bakt en warm voor 7 personen te gelijkertijd. Wij hebben dan ook heerlijk gegeten, friet was erg lekker en de salade die hij gemaakt heeft ook. Wanneer wij salade op het menu bestelde kregen we namelijk altijd wortels met boontjes in de knoflook, ook erg lekker, maar ja das geen salade!! (zie je we worden al te veel verwend).

Hierna zin de mannen een film gaan kijken met oma en de rest heeft zich weer vermaakt met lezen, schrijven en de nintendo DS!

Vandaag waren we vroeg op, hebben we voornamlijk weer een dagje aan het zwembad en het strand doorgebracht. Andre en John zijn ver gaan snorkelen en zijn een klein pijlstaartrogje tegen gekomen. Je weet wel zo een die Steve Irwin dood heeft gestoken! Andre wist wat het was, John niet direct dus Andre waarschuwde hem meteen. Oma vond het maar niets toen ze het hoorde, ze was veel te bang dat dit ding ook zou gaan steken!!

Nu zijn we weer in Lovina, even internetten en waarschijnlijk weer wat kopen hier en daar!! Zoals jullie lezen komen wij onze dagen wel door, er zijn al weer twee weken om!!! Andre en John gaan komende week nog een keer duiken bij het wrak hier in de buurt, dat staat ook op het filmpje wat wat eerder op de site staat!

Goed ik ben al weer 45 minuten aan het computeren dus het wordt tijd om af te sluiten!!

Heel veel groetjes van ons allemaal en Oma is erg blij dat Tucky ook eindelijk wat van zich heeft laten horen! Voor alle andere heel veel groeten ze maakt het buiten gewoon!!

Hallo Liecky en verzorgers van Oma
Ben blij dat ze daar in ieder geval geen balletje balletje hebben Lieck, want dat brengt zo een ellende voor de rest van de familie, weet je nog??? Toch fijn dat je de trappen genomen hebt, wel inspanning maar anders heb je er later spijt van dat je niet mee naar boven bent gegaan, Je hebt in ieder geval veel gezien, kunnen ze je niet meer afnemen, mooi verhaal trouwens Patricia. Gelukkig hebben ze jou voor te mailen.Tucky was in Den Bosch met Elisabeth, dagje weg.
Veel liefs van ons Thérèse

Hallo Bali gangers
Ik hang met met moeder aan de lijn om instructies te geven hoe het moet. Jullie horen dus zo hoe het in Den Bosch was. Fijn dat jullie zoveel dingen kunnen ondernemen, geniet ervan.
Groetjes Anne-mieke

Anoniem zei

wij zijn vandaag naar den bosch geweest, het was mooi weer de zon scheen lekker. florence was blij, dat zij ons zag tot morgen

oma tucky weest

Hoi Patricia,
Lees met veel plezier mee!
Wij zijn ondertussen ook weer terug van de andere kant van de wereld! Lani heeft al bij ons gelogeerd, alleen nu blijkt dat Kevin allergisch is voor honden haar.Dus heb met lieke afgesproken dat we hem vaak komen uitlaten. Kevin is trots dat hij eindelijk ergens allergisch voor is, Hij vindt het stoer! Hij was niet blij dat Lani niet meer mocht blijven slapen,maar ja zo'n piepende Kevin de hele dag is ook niet alles!
Nou veelplezier deze week nog,en de groetjes aan iedereen!!!
Liefs Roxanne

Hallo Baligangers,

Jullie komen je dagen wel door, en het zoals ik lees ook erg warm nou hier niet het komt hier soms met bakken naar beneden. Geer en ik zijn net nog bij de vissen gaan kijken, we tellen alleen de grote elke keer die kleintjes zitten er te veel raken we de tel kwijt.
Veel plezier nog die laatste dagen en ook de groeten aan oma zeg dat ze haar kloek goed in de gaten houdt.
groetjes Trees

Unknown zei

Zon, zon en nog eens zon... Wat een titel zeg....
Hier is het vooral bewolkt en regent het, al mochten we vandaag niet klagen met vanmiddag de zon die goed scheen!

Wat hebben jullie het toch heerlijk daar! En inderdaad jullie raken wel een beetje verwend, maarja daar heb je vakantie voor!!! Dus geniet er maar lekker van! Straks moet je het toch echt weer zelf doen...

Jullie tocht, naar de tempels, klooster, het apenbos klinkt erg mooi! Ben benieuwd naar de foto's :)

Hier is alles oké!
Lani vermaakt zich prima, lekker wandelen/ bij ons op de bank liggen (natuurlijk niet op het kleed) :)/ samen met Kiah spelen en natuurlijk wandelen met Kevin!
Met Kiah gaat het ook prima, ze vind het erg fijn wanneer ik binnen kom. Wanneer ik haar aai begint ze meteen te spinnen.

Geniet ervan!!! En laat jullie lekker verwennen!!!

Knuffels van Lani en Kiah!

Liefs van Erik en mij xxxxx

Anoniem zei

Hetregent weer eens lekker, de oude heer is naar de kerk en ik even aan de mail, van alle kanten hulp gehad en nu moet ik het alleen doen. gaat alles goed met mijn enigste, echte zus. goed voor haar zorgen ,hoor. gisteren met liesbeth naar jopie geweest, alles is goed en met de vrouw van Broeder Keeris ook, allemaal veel liefs en genietvan je reis !! tucky

hier is ze weer, waarom moet ik op zo'n w.c.blaadje typen en jullie op zulke lange vellen, het lijkt wel oorlog, wie doet me dat eens uit de doeken?geef me een beetje de ruimte. Patricia, jij bent toch mijn oer-lerares mailen, zit al twee jaar aan de bak en hele lange epistels, vraag het maar aan zuster Thérèse, nog één vraag;zijn er sterren op Bali ??overgrootoma... wacht, nou gaat het velletje omhoog, omdat ik er per ongeluk een hengst op geef, daar grijptvan hogerhand iemand in, gelukkig, nou is mijn dag weer goed, als ie nou straks maar helemaal naar Bali gaat!!!jongens, ik breng hem nu naar de post, kijken wat ie doet. daag schatje van me en aanhang xxxxxxxxxxxxxxx

VOOR ONS LIECK EN HAAR KROOST,,,, JONGENS WE GAAN AFTELLEN. AAN ALLES KOMT EEN EINDE, MAAR DE HERINNERING AAN DEZE PRACHTIGE VAKANTIE GAAT MEE NAAR HUIS, KAN NIEMAND JULLIE AFPIKKEN!SCHIPHOL HEEFT DE RODE LOPERS AL KLAARLIGGEN.GISTEREN WAS HET NOG NOVEMBERWEER,STORM,REGEN,
KOUD-KOUD-ZELFS DE KAT WILDE NIET-HET BALKON 0P,BANG DAT HIJ WEG ZOU WAAIEN.HIJ WEEGT OOK MAAR 8 KILO.--EN IK WIL HEM NIET KWIJT, ONS LIECK
EN IK HADDEN AL EEN KAT IN ONS BED-
TOEN WE NOG IN DE KATOENEN LUIERS ZATEN,GEWOON MEE OPGEGROEID, KLAAR!
LIECK, ALLES IS RUSTIG , JE TWEE ZIEKE ZUSTERS GAAN DE GOEIE KANT OP.VANMIDDAG GAAN WE WEER NAAR LEIDEN.AFGELOPEN ZATERDAG NAAR DE ZOETE MOEDER MET ONS LIESBETH EN DE AUTO. GISTERENAVOND BELDE IK HAAR EN LAAT NOU JOUW BROERTJE MET ZIJN ELISABETH BIJ HAAR OP VISITE ZIJN, ZE STOPTE DE HOORN METEEN IN ZIJN HAND , DIE MOEST MAAR VERDER MET MIJ KLETSEN, ZIJ HAD AL GENOEG GEHOORD. HOE IS HET MET JE KNIEEN, KUNNEN ZE ER WEER TEGEN, ZE HEBBEN IN IEDER GEVAL EEN FLINKE SHOT HITTE GEHAD. WE KOMEN GAUW NAAR JE TOE ,ALS JE THUIS WEER GEWEND BENT. WIL WEL NAAR SCHIPHOL KOMEN, MAAR IK WEET NIET HOELAAT JULLIE AANKOMEN